söndag 8 februari 2009

TV-serie: Klovn

Nu tänkte jag tipsa om en tv-serie som jag fastnat fett för nyligen, nämligen den danska tv-serien Klovn. Den är skriven av de två danska standup-komikerna Frank Hvam och Casper Christensen. Klovn handlar om deras liv (baserat på riktiga händelser står det i början av varje avsnitt), mest om Frank dock. Serieformatet är inspirerat av Larry Davids Curb Your Enthuasism, fast Klovn har, tycker jag, en dansk stil som tillför nåt litet extra.

Klovn är det bästa och roligaste jag har sett på länge. Tyvärr (!?) finns inte serien med svenska undertexter (så vitt jag vet), så för dem som har problem med danska språket kan det bli besvärligt. Jag undrar när vi kommer få se en så här bra humorserie i Sverige. Om Svensson Svensson är det bästa (även om det förstås finns betydligt bättre grejor i Sverige så var Svensson Svensson en av de mest populära svenska situationskomedier som sänts [Wikipedia]) Sverige har att erbjuda i samma genre så har vi en lång väg kvar att vandra...

Har kan ni se ett hopklipp från ett gäng olika avsnitt:

2 kommentarer:

  1. ja denna har jag fastnat för oxå. Nåt så sjukt roligt får man ju leta efter. som språknörd ser jag det som en extra krydda att det otextat. haha

    SvaraRadera
  2. Känns som man inte kan tröttna på det! Som skåning (och 1/4 dansk) har jag ju en fördel med danskan. Alla mina skånska vänner känner inte likadant. Stockholmare (som jag blivit nyligen) har ju knappast en susning skulle jag tro...

    SvaraRadera