lördag 18 april 2009

Zombien kommer?

Har du en plan för vad du ska göra när zombie-utbrottet kommer? Annars är det kanske dags att börja fila på en. Det kan nämligen ske när som! Idag, imorgon, nästa år, det är ju trots allt bara en fråga om tid. Behöver du lite tips och idéer så kan du börja med att spana in denna sajten. En snubbe som bett folk mejla in sina zombie-utbrotts-planer (ett bättre ord tack!?). Han har sen kommenterat planerna med för- och nackdelar. Allt med en humoristisk ton, vilket ju behövs när det gäller såna här allvarliga saker. Jag är dock ganska säker på att det finns massor av sajter med betydligt mer avancerade planer och taktiker. Det kan då dock lätt bli lite överdrivet och inte särskilt kul.

En stor skillnad mellan oss i Sverige och t.ex. USA är tillgången till skjutvapen. De verkar finnas runt varje hörn i USA, här har jag inte ens en aning om var jag skulle hitta en pistol. Ska man behöva ta nån jägarexamen (eller vad det nu heter), bara för att ha chansen att överleva. Kanske skulle man gå en Katana-kurs och bli samuraj istället. Det verkar funka rätt bra i litteratur och filmer iaf, fast det är riskabelt om det är snabba zombies alá Dawn of the Dead (2004). jag efterlyser lite bättre tillgång till skjutvapen, åtminstone en affär man kan plundra efter utbrottet. Då slipper man ta jägarexamen, å andra sidan kan det vara bra att lära sig jaga, med tanke på matsituationen efter utbrottet. Konservmat är bra, men blir säkert enformigt i längden. Vi får bara hoppas att djuren inte smittas av zombieviruset, då får man börja odla morötter. Kanske ska anmäla mig till en växtodlingskurs...

Sammanfattning: Det är hög tid att börja planera för överlevnad i en zombie-apokolyptisk värld!

10 kommentarer:

  1. Sätt igång Fredde, skriv ner di egen plan här, hur bristfällig den än må vara, så får vi andra fylla på med våra.

    SvaraRadera
  2. Nille och jag har redan börjat spåna på en plan. Blir nog på engelska iofs, men det kan väl dom flesta ;)

    Du är välkommen att börja så länge om du vill...

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Jag vill ha humoristiska för och nackdelar utpekade tack!

    Kanske ska lägga till att detta är snabbversionen som inte är genomtänkt mer än några minuter, men den borde funka okej som akut handlingsplan...eller första steget i en mer omfattande plan.

    SvaraRadera
  5. inte illa inte illa!

    Det finns nog hål i denna planen. Den första mest uppenbara är ju steg 1. Denna punkt kan visa sig svårare än man tror. Cykla låter som en sådär idé. Pratar vi om 28 days later zombies så har ni ett stort problem på cykel! Men med en bil verkar det bättre!

    Annars låter det ganska bra. Men nu vet jag inte hur huset ser ut exakt, men tänk på: många svaga punkter i ett hus (många fönster osv). Hur ska detta lösas? Lättförsvarlig fyrkant? Vad menas? Hur är det el, dricksvatten?

    Frågan e om jag inte ska anmäla till din grupp ändå... hmmmm

    SvaraRadera
  6. Jag får komma med humoristiska kommentarer senare... och mer gnäll :)

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Shit, detta är den bästa grunden för en plan jag sett! Jag anmäler mig! Jag kan vara (zombie)expertkonsult :)

    SvaraRadera
  9. Denna kommentaren ersätter en tidigare och bör läsas som nummer 3!

    Okejdå, jag kan börja.

    Steg 1, är att ta sig ut ifrån Lunds centrum, bäst att packa på sig den lämpliga mat man har hemma samt de stora knivar och macheter man såklart har liggandes, kanske en påk också. Lämpligast är nog att cykla, min plan är att ta sig till familjegården i Fjelie, ca 8 km från vår lgh i Lund, borde vara en lätt match antingen via cykelväg, eller åker.

    Steg 2, i Fjelie finns pga, äppelodling samt gårdsbutik väldiga mängder mat samt min och brorsans samling köpta och hemmabyggda svärd. Odlingen i sig är inhängnad med hönsnät, vilket kanske inte stoppar zombies direkt, men gårdsbyggnaderna i sig ligger i en lättförsvarad fyrkant som inte borde vara allt för svår att barrikadera och förstärka med tanke på alla enorma trälådor och truckar och traktorer som finns tillgängliga. Gårdsborg it is!

    Steg 3, samla ihop pålitliga och nyttiga vänner och släktingar och långsamt expandera fätningsverket utåt i odlingen, tills man kommer till en lämplig storlek. Samla mat, redskap och vapen från närliggande hus, gårdar och liknande.

    Steg 4, invänta antingen räddning/vinter/botmedel/utplåning?

    SvaraRadera
  10. Denna kommentaren ersätter en tidigare och bör läsas som nummer 7!

    Den bruna fyrkantiga klossen uppe till höger om byggnaderna består av enorma trälådor för frukt, perfekta att bygga murar med. Dessa kan man använda för att täppa till de hål som finns mellan byggnadera, för att sluta "fyrkanten".
    Enda byggnaden med farligt placerade fönster är boningshiset, men det kan man barrikadera relativt lätt.

    Gården har egen brunn plus kommunalt vatten samt nära tillgång till en bäck, så vattenfrågan är ganska bra. Det finns ett antal mindre generatorer dock osäker på hur de drivs, men det finns en rejäl dieseltank på några tusen liter så på något sätt borde det gå att lösa.

    Steg 1, ja. Tanken med cyklar var att ta sig till Fjelie via mindre vägar och över åkrar för att i största möjliga mån undvika folk. Vill man köra bil så rekryterar jag Oskar i grannhuset med sin trofasta Silverpil.

    SvaraRadera